Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
close

מזמינים אתכם להתייעץ!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    טיפול בניוון שרירים

    מאת: אלכסנדר ויויאן |

    11/10/2021

    post-image

    מזמינים אתכם להתייעץ!

    השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      ניוון שרירים (ALS – Amyotrophic Lateral Sclerosis) היא מחלה קשה הפוגעת בעצבים התנועתיים וגורמת לניוון תאי העצב הארוכים. תאי העצב הארוכים מחברים את חוט השדרה לשרירי הגוף ותפקידים לשלוט בהפעלתם. עקב הפגיעה בעצבים החולים סובלים מחולשת שרירים ומקושי להפעילם, אלו שרירים המאפשרים פעולות יומיומיות כמו הליכה, בליעה, דיבור ונשימה, לכן בשלבים המתקדמים של ALS המחלה גורמת למוות.

      טיפול בניוון שרירים מתמקד בעיקר בניסיונות להאט את התפשטות והחמרת התסמינים של המחלה, ולסייע לחולה ליהנות מעצמאות ומתפקוד מיטבי ככול שניתן. נדרש טיפול ושיקום על ידי צוות רב תחומי, מעבר לתרופות הניתנות כדי להאט את החמרת המחלה.

      מהם הסימפטומים הראשוניים של ALS?

      ברוב המקרים, מתפתחים סימפטומים של המחלה רק בצד אחד של גוף החולה, הסימפטומים העיקריים הם:

      • גרירת רגל.
      • דיבור לא ברור ובליעת מילים.
      • קושי לאחוז בחפצים.
      • קושי להרים חפצים.
      • חולשה בכתפיים המקשה על הרמת הזרוע.
      • חולשה בכף הרגל.

      התסמינים המוקדמים מאפשרים לרופאים לאבחן את המחלה, בדרך כלל החולה יתלונן על התכווצויות שרירים עדינות (פסציקולציות) שאינן גורמות לכאב ולתנועה לא רצונית, אך עם התקדמות המחלה השרירים נחלשים ומאבדים מהנפח שלהם, הגפיים הופכות לדקיקות יותר, יש ירידה במשקל הגוף ומתחילים לסבול מקשיי בליעה ודיבור. חשוב לדעת כי תסמיני המחלה שונים מחולה לחולה, וברוב המקרים המחלה מתפתחת בהדרגתיות במשך תקופה של 3 עד 5 שנים, ויש חולים אצלם המחלה מתפתחת בהדרגה במשך 10 שנים.

      טיפול בניוון שרירים מהשלבים המוקדמים של התפרצות המחלה מאפשר לרופאים להאריך את תוחלת החיים של המטופלים, כאשר יש חשיבות גם לטיפול הסיעודי והסיוע למשפחתו של החולה.

      טיפול בניוון שרירים

      טיפול בניוון שרירים נועד להאט את התקדמות המחלה ולשפר את איכות חייו של החולה. יש מחקרים רבים העוסקים ב-ALS ובשנים האחרונות חלה פריצת דרך של ממש במתן טיפול בניוון שרירים לכן חשוב להתייעץ עם מומחים וכדאי להכיר שיטות טיפול מתקדמות המסייעות לחולים.

      טיפול תרופתי לחולי ALS מבוסס על תרופת רילוזול, זו התרופה הפופולרית ביותר כיום להאטת החמרת המחלה. רילוזול מפחיתה את הרגישות של תאי העצב, אך השפעתה משתנה מחולה לחולה. בדרך כלל, אין תופעות לוואי אצל חולים הנוטלים רילוזול, והתרופה מסייעת לרבים ומאטה את התקדמות המחלה במספר חודשים.

      גם התרופה טרובאלט (רטיגאבין) המיועדת לחולי אפילפסיה יכולה לעזור לחולים בניוון שרירים, יש מחקרים קליניים המתקיימים בנושא יעילות התרופה. בהתאם למצבו של החולה בניוון שרירים, הרופא יכול לרשום עבור המטופל תרופות נוספות להקלה על בעיות כמו עוויתות שרירים, עודף ליחה, כאב, עצירות, הפרשת רוק מוגברת, תשישות, דיכאון וכו'.

      חולי ALS זקוקים לטיפול תומך ולשיקום רב תחומי כדי לשמור על איכות חייהם. הטיפול והשיקום הרב תחומי כולל פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תרפיה בדיבור ובבליעה, תרפיה נשימתית, טיפולים יעילים לתופעות כמו התכווצויות שרירים וקוצר נשימה, הפרשת ליחה, כאבים, הפרעות שינה ועוד. כמו כן, הטיפול התומך כולל תמיכה נפשית על ידי אנשי מקצוע מיומנים.

      בהתאם לצורך ניתן לשלב טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, בדרך כלל דיקור סיני, צמחי מרפא ושינוי תזונתי.

      כיום, נהוג להתאים לחולי ALS אביזרים ומכשירים ייעודיים המקלים על החולים ומאפשרים להם לנוע בבטחה ולתקשר עם הסביבה. מאחר והחולים סובלים מהתכווצויות ומקישיון שרירים יש לתכנן טיפול בניוון שרירים הכולל תרופות למניעת התכווצויות שרירים, תזונה נכונה ופעילות גופנית. כאשר המחלה מתקדמת והחולה סובל מקשיי הליכה ותנועה ניתן להתאים עבורו מכשיר ביונס, במקום סד רגיל, המכשיר הרפואי לשיקום ההליכה מפעיל גירוי של העצב והשריר ומאפשר לחולי ללכת ולהניע גפיים משותקות.

      ויויאן אלכסנדר – פזיותרפיסטית ואורטוטיסטית (טכנאית אורתופדיה) בעלת שלושה תארים אקדמאיים המשלבים את מקצועות הפיזיותרפיה והאורטוטיקה. ויויאן אלכסנדר מתמחה בהתפתחות

      מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

      אפשר להרגע: יש פתרון ונעליים לילדים עם קלאב פוט

      הוכיחו לנו שוב ושוב במחקרים, שכמעט כל התינוקות הסובלים מקלאב פוט (כף רגל קלובה) יחלימו לחלוטין !!! מבולבלים ? איך מחליטים...

      המשיכו לקרוא read-more
      איך מזהים אירוע מוחי קל?

      לפני שאתם תוהים איך מזהים אירוע מוחי קל, חשוב להבין מה הוא אירוע מוחי קל. מיקרו שבץ הוא הפרה של...

      המשיכו לקרוא read-more
      דרופ פוט - צניחת כף רגל: עושים סדר וזו האמת...

      הגיע הזמן לעשות סדר: מה זה דרופ פוט? יש פתרונות שאולי לא סיפרו לכם עליהם. צניחת כף הרגל, המכונה גם דרופ...

      המשיכו לקרוא read-more
      מה זה שיתוק מוחין ?

      כאשר שואלים מה זה שיתוק מוחין, מדובר בהפרעה נוירולוגית המתרחשת בינקות או בילדות המוקדמת ומשפיעה לצמיתות על תנועת הגוף, תיאום...

      המשיכו לקרוא read-more