Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
close

מזמינים אתכם להתייעץ!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    מחלות נוירולוגיות שכיחות

    מאת: אלכסנדר ויויאן |

    02/11/2021

    post-image

    מזמינים אתכם להתייעץ!

    השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      המונח "מחלות נוירולוגיות" הוא מונח רחב המתייחס להפרעות המשפיעות על תפקוד מערכת העצבים המרכזית הכוללת את המוח, גזע המוח, את המוח הקטן וכמו כן את חוט השדרה. ישראלים רבים סובלים ממנעד רחב של מחלות והפרעות נוירולוגיות, כדוגמת מחלת עצבים, אלצהיימר, פרקינסון ועוד. מהם הגורמים, מהם תהליכי השיקום ואיזה טיפול מוצע בימים אלו?

      מהם הגורמים למחלות נוירולוגיות?

      ניתן לחלק את המחלות הנוירולוגיות בהתאם לגורמיהן או על פי המערכת העצבית שתפקודה נפגע. בכתבה זו נציג בפניכם את המחלות השכיחות ביותר ונציין את הגורמים לבעיה הרפואית:

      • מחלות אוטואימוניות של מערכת העצבים – קבוצת מחלות שבהן הפגיעה במערכת העצבים או השרירים נגרמת בעקבות מנגנון דלקתי, ובעיקר באמצעות מנגנון אוטואימוני שבו מערכת החיסון תוקפת מרכיבים שונים של הגוף. מחלות מהסוג הזה, בין השאר, הן טרשת נפוצה, מיאסטניה גרביס, תסמונת גיליאן ברה, ו-CIPD.
      • אפילפסיה – מחלה שבמהלכה בעקבות התפרקות חשמלית פתאומית במוח נגרמים פרכוסים, אובדן הכרה, בלבול ואובדן זמני של התפקוד המוחי.
      • הפרעות תנועה – קבוצת מחלות שבהן הפגיעה היא במערכת שאחראית לבקרה על תנועת הגפיים והגוף. בשל פגיעה זו מתפתחות הפרעות תנועה שבאות לידי ביטוי בהפרעות הבאות: נוקשות, רעד, איטיות, הפרעות הליכה ותנועות לא רצוניות.
      • מחלות צרברו-וסקולריות – קבוצת מחלות שבהן קיימת פגיעה בכלי הדם במוח וכתוצאה מכך עלולה להיגרם פגיעה באספקת הדם למוח, מה שעלול להוביל לאירוע מוחי (שבץ). האירוע המוחי יכול להתרחש בעקבות חסימה פתאומית של כלי דם (למשל בעקבות טרשת עורקים או קריש דם), או בעקבות לחץ דם גבוה.
      • גורם נוסף למחלות נוירולוגיות הם מחלות נוירו-מוסקולריות – קבוצת מחלות הפוגעות במערכת העצבים ההיקפית, בשרירים ובחיבור ביניהם. למחלות האלו ישנן סיבות שונות: הפרעות מטבוליות – גנטיות ונרכשות – הפרעות דלקתיות ועוד. דוגמה למחלות מהסוג הזה – מחלות הנוירון המוטורי (ALS), נוירופטיות שונות והפרעות שרירים.

      מהם התסמינים?

      מחלות נוירולוגיות עשויות להיות קשות ומסכנות חיים, הן משפיעות על חיי המטופלים ופוגעות בתפקודי מערכת העצבים. כיוצא מכך שמערכת העצבים מפעילה את כל מערכת הגוף, הרי המקור של כמעט כל מיחוש גופני או הפרעה תפקודית הוא ככל הנראה נוירולוגי. עם זאת, חשוב לשים לב לתסמינים הבאים:

      כאבי ראש, פנים וצוואר, כאבים בגפיים שהם בעלי אופי נוירולוגי\נוירופתי, כמו דקירות בגוף, תחושת זרמים ושריפה, סחרחורות, חולשת שרירים, הפרעות בתחושה, חוסר יציבות, הפרעות הליכה, ליקוי ראייה שאינו נובע ממחלה בעין עצמה, הפרעה בריכוז, ליקוי בזכרון ובדיבור, הפרעות בשליטה על הסוגרים.

      חשוב לציין כי מחלות נוירולוגיות הן ברוב המקרים כרוניות, חלקן מתפתחות בהדרגה וחלקן מתפרצות בפתאומיות, ויש מחלות הנשארות יציבות במשך החיים. לאחר אבחון מקצועי מתאימים את הטיפול הנכון ביותר ולרוב יש צורך גם בשיקום ממושך.

      איך ניתן להשתקם?

      הכרחי להבין כי ברבים מהמקרים מחלה נוירולוגית מותירה את החולה ללא יכולת שיקומית של ממש ובמצב של חוסר אונים אישי ושל הסובבים אותו. תוכנית השיקום כוללת פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תמיכה נפשית ועוד. יש לציין כי תמיד קיים סיכוי לשיפור המצב, באמצעות טיפול ממוקד וחדור מטרה ובעזרת מוצרים ייעודיים שנמכרים באתרנו כדוגמת הביונס LG300GO, מערכת טכנולוגית חדשנית שנוצרה בפיתוח ביוטק אמריקאי-ישראלי חדשני שנועדה לסייע בשיקום הליכה לאחר פגיעה מוחית. מוצר נוסף שביכולתו לסייע הוא ביונס H200W שמיועד לשיקום היד לאחר פגיעה מוחית.

      מחלות נוירולוגיות הן תופעה ידועה, רווחת ומצערת, אך במקביל חשוב לזכור – ניתן לטפל בה ביסודיות ובסבלנות, ולהגיע לתוצאות מספקות בריאותית ונפשית.

      ויויאן אלכסנדר – פזיותרפיסטית ואורטוטיסטית (טכנאית אורתופדיה) בעלת שלושה תארים אקדמאיים המשלבים את מקצועות הפיזיותרפיה והאורטוטיקה. ויויאן אלכסנדר מתמחה בהתפתחות

      מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

      אפשר להרגע: יש פתרון ונעליים לילדים עם קלאב פוט

      הוכיחו לנו שוב ושוב במחקרים, שכמעט כל התינוקות הסובלים מקלאב פוט (כף רגל קלובה) יחלימו לחלוטין !!! מבולבלים ? איך מחליטים...

      המשיכו לקרוא read-more
      איך מזהים אירוע מוחי קל?

      לפני שאתם תוהים איך מזהים אירוע מוחי קל, חשוב להבין מה הוא אירוע מוחי קל. מיקרו שבץ הוא הפרה של...

      המשיכו לקרוא read-more
      דרופ פוט - צניחת כף רגל: עושים סדר וזו האמת...

      הגיע הזמן לעשות סדר: מה זה דרופ פוט? יש פתרונות שאולי לא סיפרו לכם עליהם. צניחת כף הרגל, המכונה גם דרופ...

      המשיכו לקרוא read-more
      מה זה שיתוק מוחין ?

      כאשר שואלים מה זה שיתוק מוחין, מדובר בהפרעה נוירולוגית המתרחשת בינקות או בילדות המוקדמת ומשפיעה לצמיתות על תנועת הגוף, תיאום...

      המשיכו לקרוא read-more