Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
close

מזמינים אתכם להתייעץ!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    פגיעה בעמוד השדרה

    מאת: אלכסנדר ויויאן |

    05/09/2021

    post-image

    מזמינים אתכם להתייעץ!

    השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      דיקטוס למקרים קלים ועד כסא גלגלים למאותגרים ביותר. פגיעה בעמוד השדרה נחשבת לחמורה ולאחת מהנכויות הנפוצות. רוב הנפגעים בעמוד השדרה הם גברים צעירים יחסית הנאלצים להתמודד עם מציאות קשה של שיתוקים חלקיים או מלאים בפלג גופם התחתון, תלות במכשור עזר ואף תלות בזולת בהתאם לחומרת הפגיעה. אתגרים בהנעלה מתאימה, והתמודדות עם עזרים קלים כגון דיקטוס לטיפול בצניחת כף רגל, ולעיתים אף עד ריתוק לכיסא גלגלים ולשינוי משמעותי בחייהם מבחינת עצמאות, תעסוקה, תחבורה, דיור ועוד.

      >>> מכשיר ביונס כמסייע גם לתהליך השיקום לאחר פגיעה חלקית בעמוד השדרה

      לפגיעות בעמוד השדרה הכוללות פגיעה במערכת העצבים אין עדיין פתרון רפואי שירפא את תאי העצב הפגועים, והפתרון היחידי מהווה תהליך שיקום ממושך ורב תחומי. מטרת השיקום היא להשיב את המטופל/ת עצמאות מרבית בביצוע פעולות שגרתיות ויום יומיות ולאפשר לו לחיות חיים רגילים עד כמה שניתן, ולשם כך, קיים מרכז השיקום החדיש, ה-GRC.

      נפגעי עמוד השדרה חייבים לעבור שיקום כדי להשיב יכולות תנועה. את השיקום מתחילים כבר בתקופת האשפוז של הנפגע. השיקום כולל טיפולי פיזיותרפיה ותרגילים לשיפור ניידות ולמניעת סיבוכי נשימה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת וטיפול פסיכולוגי. כיום, הוכחה יעילות שילב פתרונות גרוי חשמלי ממוחשב תוצרת Bioness ביונס. המטופלים יכולים לבקש לשמוע על אפשרות זו מהצוות הרפואי. פתרונות ה Bioness כגון ה L300GO הינם פיתוח רפואי ישראלי המבוסס על טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך לשיקום הליכה למטופלים מאותגרי הליכה עקב פגיעות שידרתיות חלקיות Incomplete spinal cord injury , אירוע מוחי, טרשת נפוצה, שיתוק מוחין ופגיעות ראש חמורות.

      התאמת מכשיר ביונס L300GO מחליפה את הטיפול המסורתי באמצעות סד לרגל, המכשיר הממחושב והמתקדם מייעל את שיקום ההליכה ומקצר את משך הטיפול והוכח מחקרית. הביונס L300GO ויתר מוצרי החברה, עם סיכוי גדול מאד  לשפר את יכולות התפקוד של המטופל לאחר פגיעות ראש, אירוע מוחי, טרשת נפוצה, שיתוק מוחין ופגיעות חוט שדרה חלקיות. הפיתוח העדכני מאפשר למוגבלי תנועה להפעיל את השרירים המשותקים כל עוד הפגיעה הינה במערכת העצבים המרכזית. כך ניתן לשפר את בטיחות ההליכה ולמנוע התקלויות ואף נפילות.

      מה גורם לפגיעה בעמוד השדרה?

      פגיעות בעמוד השדרה יכולות להיות חיצוניות או פנימיות. הסיבות העיקריות לפגיעה בעמוד השדרה הן:

      • הפגיעה הנפוצה נובעת משינויים בחוליות עמוד השידרה כגון פריצות דיסק חמורות, תנועה בלתי רצויה של אחת החולקיות וכו'.
      • טראומה חיצונית על רקע של תאונות דרכים, תאונות עבודה, פציעות ספורט קשות, נפילות, חבלות שונות, פציעה בפעילות מלחמתית וכו'.
      • טראומה פנימית על רקע של גידולים, מחלות ניווניות, דלקות, מחלות במערכת החיסון, מומים מולדים, נזקי קרינה ועוד.

      ראוי לציין כי פגיעה בעמוד השדרה מביאה לניתוק הקשר העצבי בין המוח לבין איברים ומערכות בגוף. כתוצאה מהפגיעה העצבית עלולים לסבול משיתוק שרירים, מאיבוד תחושה מתחת לאזור הפגיעה, מאיבוד שליטה בסוגרים ומהפרעות תפקוד שונות, כמו גם מתחלואה גבוהה.

      יש חמש רמות של פגיעה בעמוד השדרה – פגיעה שלמה גורמת לחוסר תפקוד מוחלט מבחינה מוטורית ותחושתית, פגיעה עם תחושה חלקית מתחת למקום הפגיעה, פגיעה חלקית עם תנועה מסוימת של השרירים, פגעיה חלקית עם תנועה של יותר מ-50% מהשרירים שמתחת לאזור הפגוע, ופגיעה שבה התפקוד הנוירולוגי חזר.

      מהן דרכי הטיפול והשיקום?

      אין עדיין טיפול רפואי לפגיעה בעצב הפגוע בעמוד השדרה או במוח, ובהיעדר פתרון לפגיעה עצמה האפשרות היחידה היא שיקום רב תחומי לייצוב המצב הרפואי, כולל קיבוע כירורגי של שברים או ניתוח להסרת הגורם המפעיל לחץ על חוט השדרה. הטיפול כולל מניעת סיבוכים ושיקום שמטרתו להשיב למטופל עצמאות מרבית בביצוע פעולות יום יומיות.

      מטרת הטיפול הראשוני היא לקבע את החוליות ולמנוע את הידרדרות הפגיעה ולשמר ככל הניתן את התפקוד שעדיין נותר במערכת העצבים. לאחר הטיפול הרפואי וייצוב עמוד השדרה מתמקדים בטיפול מניעתי ובמקביל מתחילים בשיקום. לאחר אבחון מקצועי מתכננים תוכנית שיקום מותאמת אישית לשיפור מיומנויות ותפקוד יומי, מטרת השיקום היא לאפשר למטופל לחזור לחיים עצמאיים ואיכותיים, לחיות עם המגבלה הגופנית ולפתח מחדש יכולות מוטוריות, לעיתים באמצעות אביזרי עזר ואמצעים טכנולוגיים כמו הדיקטוס לטיפול פשוט בצניחת כף רגל,  ולמקרים מורכבים, של פגיעה חלקית צווארית  המלווה במטח שרירים מוגבר, ספסטיות, שימוש בביונס L300GO יעזור.

      מכשיר ביונס L300GO זו רצועה אותה קושרים באזור הברך, ועליה יחידה ממוחשבת בגודל טלפון סלולרי, הגורמת לגירוי חשמלי לצורך הפעלת עצבים ושרירים, הדומה לגרוי אותו המוח שולח. הגירוי החשמלי גורם להרמת כף הרגל מהמשטח וכך המטופל יכול המטופל לשפר את בטיחות ההליכה.

      ויויאן אלכסנדר – פזיותרפיסטית ואורטוטיסטית (טכנאית אורתופדיה) בעלת שלושה תארים אקדמאיים המשלבים את מקצועות הפיזיותרפיה והאורטוטיקה. ויויאן אלכסנדר מתמחה בפזיותרפיה, בהתפתחות הילד ובבינת פתרונות לגפיים משותקות כגון סדים.

      מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

      אפשר להרגע: יש פתרון ונעליים לילדים עם קלאב פוט

      הוכיחו לנו שוב ושוב במחקרים, שכמעט כל התינוקות הסובלים מקלאב פוט (כף רגל קלובה) יחלימו לחלוטין !!! מבולבלים ? איך מחליטים...

      המשיכו לקרוא read-more
      איך מזהים אירוע מוחי קל?

      לפני שאתם תוהים איך מזהים אירוע מוחי קל, חשוב להבין מה הוא אירוע מוחי קל. מיקרו שבץ הוא הפרה של...

      המשיכו לקרוא read-more
      דרופ פוט - צניחת כף רגל: עושים סדר וזו האמת...

      הגיע הזמן לעשות סדר: מה זה דרופ פוט? יש פתרונות שאולי לא סיפרו לכם עליהם. צניחת כף הרגל, המכונה גם דרופ...

      המשיכו לקרוא read-more
      מה זה שיתוק מוחין ?

      כאשר שואלים מה זה שיתוק מוחין, מדובר בהפרעה נוירולוגית המתרחשת בינקות או בילדות המוקדמת ומשפיעה לצמיתות על תנועת הגוף, תיאום...

      המשיכו לקרוא read-more