Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
close

מזמינים אתכם להתייעץ!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    פונסטי – שיטה לטיפול בקלאב פוט

    מאת: אלכסנדר ויויאן |

    19/07/2022

    post-image

    מזמינים אתכם להתייעץ!

    השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      בשנת 1914, בספרד, נולד דר' איגנסיו פונסטי. פגשתי אותו ! אדם חייכן ומדבר "בגובה העיניים" עם כולם. רופא אורתופד ילדים, אשר עשרות שנים לפני כולם, הבין שאת תהליך הטיפול בקלאב פוט (כף רגל סוסונית) אפשר לפשט ולא צריך לנתח באופן אגרסיבי. כפי שהיה תמיד אומר: לא צריך לעשות ניתוחי שיש-קבב. כבר באמצע המאה הקודמת היה עושה שימוש במה שאנו קוראים היום "נעלי פונסטי" שהם זוג נעליי / סנדליי ציר ישר ומקובעים על מוט (נעלי ציר ישיר הן נעליים המעוצבות באופן ה"מישר" את החלק המרוחק, הקידמי, של כף הרגל). דר' פונסטי היגר לארה"ב, ועבד באיווה עד סוף חיו תוך שעושה שימוש בתהליך על שמו ומטפל במאות ילדים.

      התהליך על שם פונסטי, בקיצור ובקווים כלליים –  מורכב מסדרת גבסים מתקנים, מיד אחרי הלידה, בחלק יתבצע ניתוח לארכת גיד אכילס, ואצל כולם יהיה שימוש בנעליים / סנדלים המחוברים למוט עד גיל 4 או 5. 

      כך פעל דר' פונסטי באיווה במשך שנים עד התפתחות האינטרנט. בתחילת שנות השמונים,  הורים בארה"ב, לילדי קלאב פוט חיפשו פתרון יעיל וקל מהמקובל עד אז, ומצאו את דר' פונסטי ושיטתו, ומאז הכל היסטוריה. התהליך הובא לארץ על ידי דר' נועם בור בשנות התשעים ומאז מהווה את הפתרון היעיל והטוב ביותר עם תוצאות מאד טובות. הצלחה של 85% ובנותרים יבוצע ניתוח תיקון בגיל 6 + ההופך את ההצלחה למלאה.

      מחקרים רבים נעשו במשך השנים לבדיקת התהליך ע"ש פונסטי. שוב ושוב מגלים המחקרים את יעילות התהליך. 

      אתגר בולט בתהליך הוא ארוך זמן הטיפול. בראש ובראשונה זהו האתגר של ההורים . שמעתי את דר' פונסטי אומר שממועד הורדת הגבס האחרון (לרוב יהיו 5), הכל בידי טכנאי/ת האורתופדיה וטיב ההדרכה, ועוד יותר בידי ההורים. התמדת והקפדת ההורים מאפשרת את ההצלחה. מקרים קשים של קלאב פוט (A typical clubfoot) יהווה גם הם אתגר. 

      קיימים מעקבים ארוכי טווח בודדים. מעקבים בבתי החולים בעולם, אחר מי שעברו תהליך ע"ש פונסטי מראים תפקוד מלא (אין בעיות בהליכה), ואם צפים אתגרים הרי שהם פתירים בהנעלה ומדרסים ולא דורשים התערבות מעבר לכך.

      לסיכום הקלאב פוט פתיר ! מזה יותר משלושים שנה שאנו רואים מטופלי קלאב פוט. ראינו את הניסיונות לטיפול לפני ימי התהליך ע"ש פונסטי ואנו רואים את ההבדל הגדול מאז כניסת תהליך זה לארץ. יש לציין שארצות בהן עושים שימוש בשיטות אחרות ההצלחה פחותה מזו שבארץ.

      מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

      אפשר להרגע: יש פתרון ונעליים לילדים עם קלאב פוט

      הוכיחו לנו שוב ושוב במחקרים, שכמעט כל התינוקות הסובלים מקלאב פוט (כף רגל קלובה) יחלימו לחלוטין !!! מבולבלים ? איך מחליטים...

      המשיכו לקרוא read-more
      איך מזהים אירוע מוחי קל?

      לפני שאתם תוהים איך מזהים אירוע מוחי קל, חשוב להבין מה הוא אירוע מוחי קל. מיקרו שבץ הוא הפרה של...

      המשיכו לקרוא read-more
      דרופ פוט - צניחת כף רגל: עושים סדר וזו האמת...

      הגיע הזמן לעשות סדר: מה זה דרופ פוט? יש פתרונות שאולי לא סיפרו לכם עליהם. צניחת כף הרגל, המכונה גם דרופ...

      המשיכו לקרוא read-more
      מה זה שיתוק מוחין ?

      כאשר שואלים מה זה שיתוק מוחין, מדובר בהפרעה נוירולוגית המתרחשת בינקות או בילדות המוקדמת ומשפיעה לצמיתות על תנועת הגוף, תיאום...

      המשיכו לקרוא read-more