Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
close

מזמינים אתכם להתייעץ!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    אירוע מוחי

    מאת: אלכסנדר ויויאן |

    24/11/2020

    post-image

    מזמינים אתכם להתייעץ!

    השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      שיקום לאחר אירוע מוחי קל

      ללכת מחדש, ביונס L300GO. אירוע מוחי הוא אחד מגורמי התמותה העיקריים בארץ וברחבי העולם, כאשר רק בישראל לבדה קרוב ל-20,000 אנשים לוקים באירוע מוחי קל עד קשה מדי שנה. רוב החולים יזדקקו לשיקום רפואי, רב תחומי, שעשוי להיות ממושך לאחר השחרור מבית החולים. מחקרים מראים שאת הטיפול השיקומי יש להתחיל כבר במהלך האשפוז הראשוני ומוקדם ככל האפשר לאחר האירוע המוחי.

      אירוע מוחי נחשב למחלה המאפיינת מבוגרים אך גם צעירים רבים לוקים בשבץ מוחי וזקוקים לשיקום, במחלקות השיקום ניתן למצוא גם צעירים בטווח הגילים 30-20. כתוצאה מאירוע מוחי יש הפרעה באספקת הדם במוח והמחלה גורמת להפרעות נוירולוגיות וקוגניטיביות שונות כמו שיתוק או חולשה בצד אחד של הגוף, תחושה של בלבול, אסימטריה בפנים, קשיי הליכה, קושי בדיבור, בבליעה ובהבנה ועוד.

      ראוי לציין כי בשנים האחרונות נכנסו למערכת הרפואה בישראל אמצעים חדישים לטיפול בשבץ מוחי. באמצעות המכשור המתקדם והטיפול היעיל והמהיר ניתן למזער את הפגיעה ברקמת המוח. אירועים שהסתיימו בעבר בנכות לצמיתות או במוות מסתיימים כיום בפגיעות פחותות, כל עוד החולה פונה לבית החולים בזמן ומיד לאחר התפרצות האירוע המוחי.

      לקבלת פרטים על אביזרים אורטופדיים המסייעים לתהליך של שיקום לאחר אירוע מוחי קל 

      צרו קשר באתר או בטלפון: 8363*

      אירוע מוחי מוגדר כאירוע קל אם התסמינים חולפים לאחר 24 שעות ובמצבים שבהם האירוע המוחי גרם לפגיעה תפקודית קלה שחולפת לאחר מספר ימים או שבועות. בשבץ מוחי קל החולה חוזר לתפקוד יומיומי מלא או כמעט מלא בפרק זמן קצר יחסית של מספר ימים ועד מספר שבועות. אירוע מוחי קל הוא בדרך כלל שבץ מוחי איסכמי שנגרם כתוצאה מהיצרות או חסימת כלי דם למוח. הפגיעה באספקת הדם מונעת אספקת חמצן לתאי העצב לכן הם מתים או ניזוקים תוך זמן קצר יחסית, ובגלל הפגיעה המוחית האיברים השונים אינם נשלטים יותר על ידי אותו אזור במוח.

      האם צפויים נזקים נוירולוגיים וקוגניטיביים לאחר אירוע מוחי קטן?

      לאחר אירוע מוחי קל חשוב להגיע לבית חולים בזמן הקצר ביותר, ולאחר אשפוז של מספר ימים במחלקה נוירולוגית או במחלקת שבץ, הצוות הרפואי יחליט לגבי השיקום. באירוע קל המטופל ישוחרר לביתו ובמקרים שיש נזקים נוירולוגיים וקוגניטיביים החולה יופנה לשיקום במסגרת אשפוז יום או לבית חולים/מרכז שיקום ציבורי או פרטי כמו ה-GRC.

      בדרך כלל הפגיעה הנוירולוגית ו/או הקוגניטיבית לאחר אירוע מוחי קל היא קטנה יחסית, ברוב המקרים החולה סובל מהפרעות קטנות בתפקודים המוטוריים ובתפקוד הקוגניטיבי, הנזקים באים לידי ביטוי בירידה בתפקוד ובפעילות היומית, במגבלות המקשות על חזרה לפעילות הקודמת, ויש גם היבט נפשי כמו דיכאון והסתגרות.

      מה עושים בתהליך של שיקום לאחר אירוע מוחי קל?

      כ-30% מהחולים שעברו אירוע מוחי קל מתאוששים באופן מהיר ומסוגלים לחזור לפעילות בסיסית כבר במהלך האשפוז לאחר האירוע, לכן הצוות המטפל בבית החולים עלול לחשוב שהמטופל אינו זקוק לתוכנית שיקום. למעשה, חשוב לעבור שיקום גם לאחר אירוע מוחי קל, צוות השיקום הוא רב תחומי ומגבשים תוכנית טיפול מותאמת אישית למצבו של החולה. כל אלו ויותר יפגושו המטופלים במרכז השיקום הפרטי ששם לעצמו להפוך את השיקום לנעים ומענין-  ה-GRC.

      במקרים רבים החולה עובר טיפול שיקומי הכולל טיפולי פיזיותרפיה לצורך שיקום הליכה (שיווי משקל, יציבות, תנועה וכו'), ריפוי בעיסוק (גפיים עליונות. יכולות תפקודיות בעזרת הידיים), טיפול פסיכולוגי, קלינאות תקשורת (טיפול ביכולות הדיבור והביטוי, חיזוק ושיפור היכולות הקוגניטיביות בדגש על חשיבה, זיכרון, קשב וריכוז).

      אילו עזרים יש לסיוע בתהליך שיקום לאחר אירוע מוחי?

      בטיפול שיקומי לאחר אירוע מוחי בדרגה קלה או חמורה נעזרים בעזרים אורטופדיים ואחרים, לדוגמה מערכת ביונס L300GO לשיקום ההליכה בעזרת טכנולוגיית גירוי חשמלי ממוחשב, סד לרגל, רצועת דיקטוס, מערכת וקטור רובוטית לשיקום ההליכה, מערכות מציאות רבודה, ואמצעים נוספים. כמו כן, במהלך השיקום המטופל משתמש במכשירים שונים כמו הליכון ואופני כושר, ומתרגלים את ההליכה בהתאם למצבו של המטופל, זהו שיקום הדרגתי שמטרתו להשיב את היכולות שהיו לפני האירוע המוחי.

      לקבלת פרטים על אביזרים אורטופדיים המסייעים לתהליך של שיקום לאחר אירוע מוחי קל

      צרו קשר באתר או בטלפון: 8363*

      ויויאן אלכסנדר – פזיותרפיסטית ואורטוטיסטית (טכנאית אורתופדיה) בעלת שלושה תארים אקדמאיים המשלבים את מקצועות הפיזיותרפיה והאורטוטיקה. ויויאן אלכסנדר מתמחה בהתפתחות הילד, בפיזיותרפיה ובאורטוטיקה שילוב ייחודי המאפשר מציאת הפתרונות האורטוטיים הטובים ביותר תוך ניהול דו-שיח יעיל עם הצוות הרפואי המלווה.

      אירוע מוחי

      שבץ מוחי

      אלפי חולים סובלים משבץ מוחי מדי שנה בישראל. 85 אחוז סובלים משבץ איסכמי, שמשמעותו ברוב המקרים קריש שנוצר עקב חסימת כלי דם על ידי קריש דם. נזקי שבץ מוחי עלולים להוביל לנכות חמורה. גורמים הנחשבים כמגבירים את הסיכון לשבץ הם: גיל (מעל 50), יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, סוכרת, עודף משקל ועישון. טיפול מהיר בתרופה נוגדת קרישה ספציפית, שניתן לתת תוך 4.5 שעות מתחילת השבץ, יכול להציל את רקמת המוח מנזק קבוע. לאחר שבץ מוחי מכל סוג ועוצמה שהיא, סביר להניח שעל המטופל יהיה לעבור סידרה של פגשי שיקום, בין עם מדובר בפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפולים במים ועוד. את מגוון הטיפולים המקצועיים ונרחבים ביותר, שמותאמים לחולים הסובלים מאירוע מוחי בדרגות קושי שונות, תוכלו למצוא ב GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל.

      תסמינים ראשונים של שבץ מוחי

      למרבה הצער, רוב החולים לא מספיקים להגיע בזמן לבית החולים לקבלת טיפול. מכיוון שסימני השבץ לרוב אינם כוללים כאבים או מצוקה גלויים, ולעיתים קיימת חוסר מודעות של המטופל להפרעה התפקודית שלו, לכן רבים אינם מגיעים למיון בדחיפות לקבלת טיפול. הסימנים השכיחים לשבץ הם: כאב ראש פתאומי וחמור מאוד, חוסר תחושה בגפיים, בפנים, או אפילו שיתוק (בעיקר בצד אחד של הגוף), הפרעות ראייה, פגיעה בשיווי המשקל, קואורדינציה וסחרחורת. רק סימן אחד או שלושה ביחד הם סימן חשוד לשבץ מוחי ויש לפנות את האדם במהירות באמבולנס לחדר המיון הקרוב.

      תסמינים לא אופייניים לשבץ מוחי

      ל-75% מחולי השבץ יש תסמינים אופייניים, אך שאר החולים מגיעים לבית החולים עם תסמינים פחות שכיחים, ולכן קשה לזהות אותם במהירות ולטפל בהם בזמן. רוב הסימנים הללו אינם אופייניים לשבץ ועשויים להופיע עם מחלות אחרות:

      1. סחרחורת בלתי מוסברת- זוהי אחת התלונות השכיחות ביותר בקרב מטופלים המגיעים למיון. רוב הגורמים לסחרחורת אינם שבץ מוחי. סחרחורת יכולה להיות חמורה ומלווה בהקאות חוזרות ונשנות. סחרחורת משבץ מופיעה בדרך כלל עם מאפיינים נוספים כגון ראייה כפולה, קושי לשמור על שיווי משקל בעמידה, חוסר יציבות בהליכה וחולשה או הפרעה חושית בצד אחד של הגוף.
      2. הידרדרות הראייה באחת או בשתי העיניים- פגיעה פתאומית עם אובדן ראייה בעין אחת או בשתיהן היא תלונה מסוכנת ויש להפנות מיידית לאדם עם סימפטום כזה למיון.
      3. חוסר יציבות בעמידה ובהליכה פתאומית- חוסר יציבות בעמידה ובהליכה הוא גם סימפטום שנראה כגורם שכיח יחסית לשבץ מוחי ומהווה סיבה לביקורים במיון.

      לליווי ושיקום מקצועי לאחר אירוע מוחי ניתן ליצור קשר עם GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל בכל שעות היום.

      אירוע מוחי קל

      אירוע מוחי קל

      כמובן, ההשלכות של שבץ מסיבי הן הטרגיות ביותר. אבל גם אירוע מוחי קל זה בכלל לא בדיחה. התעלמות ממצב זה מסוכנת ביותר. צמד המילים שבץ מוחי קל אינו מהטרמינולוגיה המדעית. רופאים במקרים כאלה מדברים על שבץ מוחי חולף או התקפים איסכמיים חולפים. הם מתרחשים עקב עווית של כלי דם מוחיים או היווצרות קרישי דם מה שמוביל לחסימה זמנית ולא מלאה של כלי הדם. תסמינים של שבץ קל דומים לאלה של אירוע מוחי גדול – סחרחורת, קושי בדיבור, חוסר תחושה וחולשה בגפיים. ההבדל היחיד הוא שכל התופעות הללו הן קצרות מועד (ממספר דקות עד מספר שעות) וחולפות במבט ראשון ללא זכר. עם זאת, בשנים האחרונות, הודות להחדרה הנרחבת של שיטות הדמיה עצבית, הוכח כי גם הפרעות כלי דם קצרות טווח מובילות לשינויים בחומר המוח. לכן, הטיפול במיקרו שבץ צריך להיות זהה לשבץ. לכן גם לאחר שבץ מוחי קל מומלץ לעבור שיקום מקצועי. הצוות המקצועי של GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל מאמינים בפיתוח תוכנית שיקומית ייחודית המותאמת לכל מטופל באופן אישי, בהתאם למצבו.

      סימנים של אירוע מוחי קל

      התסמינים המעידים על אירוע מוחי קל יכולים להיות:

      • אובדן תחושה פתאומי, חוסר תחושה של כל חלק בגוף.
      • אובדן קואורדינציה, קושי בהליכה.
      • קשיי דיבור.
      • אובדן זיכרון.
      • רגישות מוגברת לאור בהיר ולצלילים.
      • כאב ראש חמור בלתי סביר.

      כיצד טיפול מתאים יכול למנוע נזק משמעותי?

      החלון הטיפולי הוא לא יותר מ-4.5 שעות. עם האשפוז בבית החולים, על המטופל לעבור בדיקת MRI של המוח, אולטרסאונד של כלי המוח, בדיקות דם ולב, הנותנות תמונה מלאה של הסיכון ללקות באירוע מוחי גדול. על פי הסטטיסטיקה, 60% מהחולים ששרדו אירוע מוחי קל מפתחים שבץ איסכמי או דימום מלא לאחר זמן מה. השלב הבא הוא טיפול שמטרתו החזרת אספקת דם תקינה למוח. לאחר מכן, צריך להתמודד עם הבעיות שהובילו להתפתחות של מיקרו שבץ, ולטפל בבעיות אחרות שיכלו להיווצר עקב האירוע, כמו אובדן זיכרון או קשיי ניידות. להתייעצות בנושא שיקום לאחר שבץ מוחי קל ניתן ליצור קשר עם GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל.

      אירוע מוחי קשה

      אירוע מוחי קשה

      שבץ איסכמי הוא אירוע מוחי המתרחש עקב הפסקת אספקת הדם למוח, ונחשב לאירוע מוחי קשה. אירוע מוחי קשה מתפתח כאשר כלי דם ראשי המספק את החמצן למוח נסתם או נפגע, מה שמוביל להפסקת אספקת הדם למוח, ואיתו חמצן וחומרי תזונה הנחוצים לתפקוד תקין של המוח. GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל עוזרים לאלפי מטופלים שחוו אירוע מוחי, החל מהקל ועד הקשה ביותר, לעבור שיקום מקצועי מותאם אישית ולחזור לחייהם הרגילים ככל הניתן, ובזמן הקצר ביותר.

      הגורמים שיכולים להוביל להתרחשות של אירוע מוחי קשה

      אירוע מוחי קשה יכול להיגרם מהסיבות הבאות:

      • טרשת עורקים של עורקי הראש והצוואר
      • יתר לחץ דם עורקי עם התפתחות של נזק לעורקים המוחיים הקטנים
      • סוכרת
      • הפרעות קצב לב עם היווצרות קרישי דם בחללי הלב

      ההשלכות של אירוע מוחי איסכמי

      המוח הוא איבר מורכב ביותר השולט בתפקודים השונים של הגוף. אם הדם לא יכול להגיע לאזורי המוח האחראים לתפקודים של חלקים מסוימים בגוף, חלקים אלה בגוף יפסיקו לפעול כראוי. לאחר שבץ איסכמי, אנשים עשויים לחוות:

      • הפרעות תנועה, חולשה או שיתוק – זה יכול להוביל לקושי בתנועה, בהליכה ובקואורדינציה.
      • הפרעת בליעה. הפרה של פעולת הבליעה עלולה להוביל לחדירת מזון ונוזל לא לוושט, אלא לקנה הנשימה ולריאות, ובכך לגרום לדלקת ריאות חמורה. הפרעות בליעה עלולות להוביל גם לעצירות והתייבשות.
      • הפרעת דיבור. הפרה של השעתוק והבנת הדיבור, כולל קשיים בקריאה, כתיבה, ספירה. פגיעה זו מתרחשת כתוצאה מפגיעה בצד השמאלי של המוח.
      • בעיות של תפיסה. עם ראייה תקינה, אדם אינו מסוגל להבין מה הוא רואה. הפרעות תפיסתיות מקשות על אדם להשתמש בפריטים יומיומיים. לדוגמא, אדם לא יכול לקחת כוס ולשפוך לתוכה מים ואז לשתות אותם.
      • ליקוי קוגניטיבי. חשיבה ברורה והגיונית נפגעת, הזיכרון מתדרדר, היכולת ללמוד, לקבל החלטות ולתכנן קדימה אובדת.
      • הפרעות התנהגות. עלולים להופיע תוקפנות, תגובה מאוחרת, פחד, חוסר יציבות רגשית, חוסר ארגון.

      שבץ איסכמי איך לחיות לאחר מכן?

      שבץ איסכמי אינו אבחנה שגורסת אנשים לנכות עמוקה ולמוות. אך אירוע מוחי קשה מוביל לקיים יום יומיים אחרים. אבחון מפורט ומעמיק של הגורמים לשבץ, החלמה מוקדמת מהשלכות של שבץ איסכמי, ושיקום ארוך ומקצועי, בעזרתם של אנשי מקצוע מהטובים בתחום, תורמים לחזרה לחיים נורמליים של רב האנשים שעברו שבץ איסכמי. אם אתם או אחד מבני משפחתכם זקוק לשיקום מקצועי לאחר אירוע מוחי קשה, צרו קשר ללא היסוס עם GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל.

      מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

      שיקום לאחר פגיעת ראש

      פגיעות ראש קשות עלולות לגרום לנזק מבני במוח ו/או לפגיעה מטבולית חמורה. פגיעה במוח עלולה להביא לליקויים חמורים בתפקוד האדם,...

      המשיכו לקרוא read-more
      שיקום ביתי

      אנו מציעים שיקום יום במרכז השיקום GRC שבכרמיאל, אך מידי שנה מצטרפים אלפי ישראלים למסגרות הטיפול השיקומי, ביניהם צעירים, מבוגרים...

      המשיכו לקרוא read-more
      שיקום לאחר ניתוח להחלפת ברך

      ישראלים רבים סובלים מבעיות כרוניות באזור הברכיים אשר מצריכות בחלק מהמקרים התערבות ניתוחית. ניתוח זה הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים...

      המשיכו לקרוא read-more
      שיקום לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך

      ניתוח אורטופדי להחלפת מפרק הירך הוא אחד מההליכים הרפואיים הנפוצים בקרב מטופלים בגיל השלישי ובקרב ספורטאים שסבלו מפציעה. מהן הסיבות...

      המשיכו לקרוא read-more

      שיקום אחרי אירוע מוחי

      שבץ מוחי (או אירוע מוחי) הוא מצב רפואי מורכב בו בעקבות חסימה באחד מכלי הדם במוח, זרימת הדם ואספקת החמצן אליו נפגעים בצורה שגוררת תגובת שרשרת שעלולה להוות נזקים בלתי הפיכים לאזורים השונים במוח. אותם אזורים לוקחים חלק משמעותי בתפקוד האדם באופן שגרתי משום שהם בעצם שולטים בקשר העיצבי בין המוח לאיברים אחרים בגוף, כמו הגפיים. בעקבות כך, במקרה של אירוע מוחי כל הגוף נפגע ולכן קיים הצורך לעבור טיפול שיקום לאחר אירוע מוחי על מנת להחזיר את החיים למסלולם התקין ולחזור לתפקוד פיזי מלא ככל האפשר. 

      שיקום לאחר אירוע מוחי הוא הכרחי

      כיום קיימים אינספור מחקרים וחוות דעת רפואיות אשר תומכות בשיקום רפואי מקיף לאחר  שבץ ואירועים מוחיים נוספים. דעות רבות מצביעות על כך שדווקא פעילות גופנית כמו הליכה יכולה לשפר באופן משמעותי את התפקוד המוחי ולסייע רבות בתהליך שיקום לאחר אירוע מוחי. רובנו לא חושבים על כך, אך הליכה היא פעילות פשוטה למדי שמפעילה מגוון עצום של איברים ומערכות בגופנו- מהמוח ועד לשרירים, הריאות, הלב ועוד. כמובן שאין צורך בהליכה מהירה ומאומצת, ואפילו הליכה איטית בהחלט ממלאת את המטרה. חשוב גם לזכור כי תהליך השיקום איננו ליניארי וכי הוא לוקח זמן ומאמצים רבים, ולא פעם אף עלול להיות קשה ומתסכל, אך חשוב להמשיך לקוות ולפעול לקראת שיפור.  

      מרכז לשיקום הליכה

      חברת סטרייד אורטופדיה הינה חברת אורטופדיה שמתמחה בפתרונות מתקדמים לאנשים הזקוקים לתמיכה החיונית של סדים אורטופדים ועזרים נוספים, שהותאמו לרגליים ולכפות הרגליים שלהם באופן אישי. צוות המומחים של החברה, מזמינים אתכם להתרשם ממגוון רחב של מוצרים באיכות הגבוהה ביותר, במחירים משתלמים במיוחד או במימון משרד הבריאות לפתרונות בסל הבריאות. בקליניקה שלנו תוכלו למצוא גם טיפול אישי ותהליכי שיקום שונים ברמה גבוהה. צרו קשר כבר היום, ושמעו מנציגי השירות שלנו אודות המוצרים השונים ושירותי השיקום שאנו מספקים ללקוחותינו.  

      שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי

      אירוע מוחי או שבץ הינו מצב שבו נפגעה זרימת הדם לאזור מסוים במוח וכתוצאה מכך גם אספקת החמצן נפגעת, באופן אשר גורם לתגובת שרשרת הרסנית שעלולה לפגוע באזורי שונים במוח. האזורים שלרוב נפגעים במצב זה, בתפקוד בריא מעבירים מידע עצבי בין אזורים שונים במוח לאברי הגוף, לעיתים נפגעים באופן מאתגר במיוחד, אשר משפיע על יכולת השליטה על הגפיים. על מנת להחזיר את המצב לקדמותו עד כמה שאפשר, ישנו תהליך טיפולי של שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי אשר יכול אט אט לשפר את המצב ולשפר את תפקוד המוח והגוף, כמו גם לשפר את היכולת שלכם לתחזק שגרת חיים עצמאית ובריאה. 

      שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי הוא חשוב במיוחד

      המחקר בתחום ממשיך להראות כי שיקום הליכה לאחר שבץ מוחי היא אחת הפעולות החשובות ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לקדם את ההחלמה שלכם באופן מיטבי. מחקרים קליניים מוכיחים שהליכה מסייעת לנפגע שבץ להחזיר את הכוח, הסיבולת והשיווי משקל. מחדדים את הנושא רופאים רבים וגורסים כי הליכה היא אחד החלקים החשובים ביותר בתוכנית שיקום שבץ מוחי, בשל העובדה שהמוח זקוק לגירוי מסוים כדי ללמוד תנועות שאבדו. הליכה או אפילו הליכה איטית היא תנועה שמעוררת את גירוי במוח ואף מגבירה את זרימת החמצן אליו. עם הזמן, היא גם מחזקת את השרירים אשר עלולים להתנוון אף הם בעקבות השבץ המוחי. תהליך השיקום עצמו מתבצע באמצעות מגוון שיטות, אביזרים ועזרים אורטופדיים במטרה לגרות את העצבים ברגליים ולתרגל את יכולת השליטה בהן. עם זאת, חשוב לזכור שהשיקום עלול לקחת זמן בהתאם לצרכים השונים של כל מטופל.

      סטרייד אורטופדיה – GRC  מרכז לשיקום הליכה לאחר אירוע מוחי

      חברת סטרייד אורטופדיה הינה חברת אורטופדיה ושיקום, מוכרת ומקצועית בכל הנוגע לשיקום הליכה, אביזרים ממוחשבים להפעלת גפיים משותקות, סדים ומדרסים.  החברה חרטה על דגלה את המטרה לספק ללקוחותיה את הטיפול והאביזרים התומכים הטובים ביותר במחיר המשתלם ביותר שיתמכו וילוו אתכם לאורך כל תהליך השיקום.  צרו קשר כבר היום ושמעו מנציגי השירות שלנו אודות המוצרים האורטופדיים השונים כמו סדים, מדרסים ושאר אביזרים לשיקום הליכה.

      אירוע מוחי תסמינים

      שבץ מוחי הוא פגיעה חריפה של כלי דם במוח. זה מתרחש במקרה של חסימה או קרע של כלי דם במוח. אספקת הדם לאזורי המוח השונים מופרעת, נוירונים גוועים ברעב ומתים. ישנם שני סוגים עיקריים של שבץ מוחי: איסכמי ודימומי. במקרה של אירוע מוחי תסמינים מתחילים להופיע מתחיל עקב היצרות וחסימה של כלי המוח. קרישי דם וגופים זרים (כולל בועות אוויר מהזרקות) הנכנסים לזרם הדם תורמים להפרעות במחזור הדם. המחסור בחמצן ובתזונה גורם למוות של תאי מוח. כאשר אדם חווה אירוע מוחי המוביל לפגיעה במגוון פעולות יום יומיות, ואף להגבלות בתנועה, על המטופל לעבור שיקום מקצועי שיעזו לו לחזור לשגרת חייו. GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל בעלי הצוות המקצועי ביותר העוסק בתחום השיקומי לאחר שבץ מוחי.

      אירוע מוחי תסמינים נפוצים

      במהלך אירוע מוחי ישנם תסמינים מסוימים היכולים להצביע על פתולוגיה של מחזור הדם המוחי. כאשר בזמן אירוע מוחי תסמינים מופיעים, עליכם להתקשר מיד לאמבולנס, כי הספירה עוברת לדקות. הסימנים העיקריים לשבץ מוחי:

      • הפרה או בלבול של התודעה, כאשר אדם אינו מבין היכן הוא נמצא;
      • אובדן הכרה אפילו לכמה רגעים;
      • כאב ראש, שעלול להיות מלווה בבחילות והקאות;
      • חולשה בגפיים (רק משמאל או ימין);
      • פגיעה ברגישות של הידיים והרגליים;
      • דיבור לא קשור;
      • סחרחורת;
      • הפרעות ראייה (ראייה מטושטשת, צמצום שדות הראייה, פזילה).

      במצב של אירוע מוחי, אדם חווה מצב של קהות חושים, יתכן נמנום מוגבר או התרגשות בלתי סבירה. תחושת האיזון מופרעת, החולה מתחיל למעוד וליפול. סימן מדאיג הוא כל אסימטריה. אם חולשה – אז בחצי גוף, אם ליקוי ראייה – אז בעין אחת. זאת בשל העובדה ששבץ מוחי משפיע בדרך כלל רק על אחד מצדדי המוחי.

      עזרה ראשונה בזמן אירוע מוחי

      גם אם לא כל הסימנים קיימים, עליכם להתקשר למד"א בהקדם האפשרי ולתאר בטלפון אילו תסמינים יש למטופל. לפני הגעת האמבולנס, על החולה לשכב, יש לשחרר את כל החגורות, הכפתורים שעל בגדיו. ראש המטופל צריך להיות מורם ב-30 מעלות, והצוואר עם הגב צריך להיות בקו ישר. לא נותנים לחולה אוכל ושתייה, כדי לא לעורר בחילה. אם החלו הקאות, על הראש להיות מוטה הצידה. יש לוודא שהקיא לא ייכנס לדרכי הנשימה. חשוב לספק למטופל שקט ואוויר צח. וזאת חשוב לספק גם לאחר ההחלמה מהשבץ. להתייעצות ללא התחייבות בנושא שיקום לאחר אירוע מוחי חייגו אל GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל.

      אירוע מוחי חולף

      מיקרו שבץ הוא מונח לא רשמי המשמש גם חולים וגם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי להתייחס להתרחשותו של אירוע מוחי חולף, הפרעה חריפה וחולפת של מחזור הדם במוח. ההבדל העיקרי בין שבץ מוחי חולץ לשבץ הוא שהוא אינו מוביל לנזק בלתי הפיך לחלק מהמוח. אך לאחר בדיקות ומעקב רב אחר הנושא, הרופאים הגיעו למסכנה כי גם לאחר אירוע מוחי קל על המטופל לעבור שיקום וטיפול כמו לאחר שבץ מוחי חמור. GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל בונים תוכנית שיקום המתאימה לכל מטופל באופן אישי, ומלווים את המטופל באופן מקצועי גם לאחר אירוע מוחי קל.

      מה קורה לגוף אם התרחשות של אירוע מוחי חולף?

      עם התרחשות של אירוע מוחי חולף, הפרה של זרימת הדם של המוח יכולה להימשך ממספר דקות עד 24 שעות, אך ברוב המקרים לא יותר משעה אחת. אם הסימפטומים של הפרעות נמשכים יותר מיממה, אז מאובחן שבץ. אזור הנזק לתאי המוח במיקרו שבץ קטן בהשוואה לאזור הנזק בשבץ, מה שמאפשר לטפל ולשקם לגמרי בכל הנזקים שנגרמו עקב האירוע. עם זאת, שבץ מוחי חולף מסוכן למדי אם הוא לא מאובחן ולא ננקטים אמצעים למניעת ההשלכות. על פי הסטטיסטיקה, כמעט 50% מהאנשים שעברו מיקרו שבץ מפתחים שבץ במהלך 5 השנים הבאות. בשל העובדה שהתסמינים של מיקרו שבץ הם בדרך כלל פחות ברורים וחמורים מאלו של שבץ מוחי, הביטויים של שבץ מוחי חולף קל להחשיב בטעות ככאב ראש חמור או עלייה חדה בלחץ, למשל, עקב שינויי מזג האוויר.

      התסמינים העיקריים של מיקרו שבץ

      • רגישות ובעיות התמצאות.
      • הגברת כאב ראש חמור וסחרחורת, בחילות. גירוי חמור מאורות בהירים או רעשים חזקים.
      • הופעת רעד ברגליים ואובדן קואורדינציה של תנועות.
      • הפרעות בדיבור: דיבור מטושטש, קושי בחיבור ביטויים ומשפטים.
      • לקות ראייה חדה, הופעת "זבובים" מול העיניים, ראייה מטושטשת וראייה כפולה של חפצים.

      גם אם התסמינים הללו נעלמו לחלוטין לאחר זמן קצר, עדיין כדאי לפנות למומחים לצורך אבחון. אם אנחנו מדברים על ביטויים של אירוע מוחי חולף, אז ההסתברות להישנות ההתקפים גבוהה מאוד ביומיים הקרובים או עד 3 חודשים. אם מיקרו שבץ לא אובחן בזמן ובהתאם לא ננקטו אמצעים למניעתו בעתיד, אז זה יכול להוביל להשלכות הבאות: הידרדרות הזיכרון, תפקודים קוגניטיביים, הופעת כאבי ראש תכופים, ירידה ביכולת להתרכז, התפתחות אפשרית של דמנציה, הפרעות פסיכו-רגשיות שונות. לטיפול בתסמינים לאחר אירוע מוחי קל צרו קשר עם GRC – מרכז שיקום רפואי פרטי בגליל, וקבלו את הטיפול המקצועי הטוב ביותר.