Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
close

מזמינים אתכם להתייעץ!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    שיקום לאחר פגיעת ראש

    מאת: אלכסנדר ויויאן |

    06/02/2022

    post-image

    מזמינים אתכם להתייעץ!

    השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      פגיעות ראש קשות עלולות לגרום לנזק מבני במוח ו/או לפגיעה מטבולית חמורה. פגיעה במוח עלולה להביא לליקויים חמורים בתפקוד האדם, ומאחר והמוח אחראי על תפקודי האדם, כל חבלה עלולה לפגוע בתפקוד המערכות החיוניות ולגרום לפגיעה משמעותית ביכולות התקשורת, הערנות, ההתנהגות והפעילות המוטורית.

      >>> ביונס מסייע לתהליך שיקום לאחר פגיעת ראש

      יש להתאים תוכנית שיקום לכל פרט בהתאמה אישית מלאה. היכולת להשתקם לאחר פגיעת ראש תלויה בגורמים רבים כמו עוצמת הפגיעה, סוג הפגיעה בראש ובמוח, יכולת התאוששות של המטופל, מאפיינים אישיים ותמיכה מהסביבה (משפחה וקהילה). במקרים רבים הפגיעה בראש מהווה חלק מפגיעה רב מערכתית, לכן חשוב להתאים את תהליך השיקום באופן אישי ובגישה מתקדמת ורב מערכתית.

      פגיעות ראש נפוצות

      פציעות ראש קשות מהוות סיבה מרכזית לתמותה גבוהה או לנכות חמורה, בעיקר אצל צעירים. פגיעות ראש נגרמות בעיקר כתוצאה מתאונות דרכים קשות, מנפילה מגובה, מתקריות אלימות כמו ירי ומהלומות קשות בראש, מפציעות ספורט ומנזקים נוירולוגיים שונים. ברוב המקרים, לאחר חבלת  ראש חמורה סובלים מבלבול, ליקויי זיכרון, ליקויי התמצאות ולעיתים גם מאובדן הכרה.

      יש לפנות נפגעי ראש בדחיפות למחלקת נוירוכירורגיה מאחר ולזמן יש תפקיד קריטי בתוצאות הטיפול. בפגיעת ראש חמורה עלול להיגרם נזק מוחי, ואין טיפול נכון להיום ברקמות עצביות הנמצאות במוקד חבלת הראש. לכן, טיפול מהיר ונכון יכול להציל את הרקמות העצביות במוח מנזק בלתי הפיך.

      יש לציין כי פגיעת ראש עלולה לגרום לסיבוכים אפשריים כמו אובדן הכרה, המטומה סובדורלית, המטומה אפידורלית (שטף דם הגורם ללחץ על המוח), שברים בגולגולת, בצקות, דימום מוגבר, שטפי דם תוך מוחיים, הרס רקמות מוח, בלבול והרעה במצב ההכרה ועוד.

      לאחר ייצוב מצבו של נפגע ראש, מתחילים בתהליך החלמה ממושך הכולל שיקום ארוך. בשלב הראשון ולאחר החזרה להכרה, מלמדים מחדש את המטופל כיצד לשלוט בגופו ובעצמו, ולהסתגל למציאות החדשה עבורו. התהליך הטיפולי והשיקומי נועדו להשיב למטופל יכולות תפקוד ולסייע לו לחזור לשגרת חייו עד כמה שניתן.

      בתהליך השיקום, מתייחסים גם להיבט הנפשי והמעורבות של המשפחה נחוצה כדי לסייע למטופל.

      חשוב לזכור כי פגיעות ראש עלולות לגרום לנזק מבני או מטבולי, להפרעה בפעילות המוח ולליקויים בתפקוד, הפגיעה עשויה לגרום לקשיי תקשורת ושפה, לשינויי התנהגות ולפגיעות מוטוריות חמורות. נזק מוחי כתוצאה מפגיעתראש בא לידי ביטוי בירידה ביכולות קוגניטיביות כמו הפרעות קשב וזיכרון, בלבול, הפרעות התמצאות, תחושת ערפול, מחשבה איטית והפרעות שפה ותקשורת. נזק מוחי עקב פגיעת ראש גורם בדרך כלל גם לפגיעה ביכולות המוטוריות כמו קשיי בליעה, קשיי דיבור, קושי בשמירה על שיווי משקל, קשיי הליכה ועוד, ובנוסף הנזק המוחי עשוי לפגוע רגשית ולגרום לאפטיה, דכאון, אימפולסיביות, תוקפנות ודכאון.

      תהליכי שיקום לאחר פגיעת ראש

      תוכנית השיקום מותאמת אישית למצבו של המטופל ולחומרת הפגיעה בראש ובמוח. יש להתאים שיקום נוירולוגי לצד שיקום רב תחומי, התוכנית כוללת טיפולי פיזיותרפיה שמטרתם לשפר את יכולות התנועה והניידות של נפגעי ראש, להשיב יכולות הליכה ולשפר טווח תנועה וגמישות של מפרקים ושרירים. כמו כן, תוכנית השיקום לנפגעי ראש כולל התאמת אביזרי עזר לניידות ולהשבת יכולת ההליכה.

      כיום, ניתן לסייע לנפגעי ראש ולהשיב להם יכולות תנועה וניידות בעזרת מכשיר ביונס לשיקום הליכה, המכשיר החדשני מחליף את הסדים המסורבלים וגורם להנעת הגפיים המשותקות באמצעות גירוי חשמלי המופעל על העצב.
      בנוסף, ניתן לסייע לנפגעי ראש בעזרת מכשיר ביונס המסייע בשיפור יכולת ההליכה, מערכת וקטור לשיקום הליכה המבוססת על טכנולוגיה רובוטית, מכשיר Salute לחיזוק שרירים ולשיקום ההליכה ועוד.

      מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

      דורבן וכאבי דורבן. מה חובה לדעת

      מדרסים לטיפול בדורבן עקב הם פתרון יעיל. בסטרייד אורטופדיה בע"מ צוות קלינאים שיוכלו לבחור את המדרס המתאים ביותר לכן ולכם. >>>...

      המשיכו לקרוא read-more
      מדרסים לחולי סוכרת

      סטרייד אורטופדיה היא חברה מובילה המתמחה בשיקום נוירולוגי, בשיקום הליכה ממוחשב וביבוא וייצור עזרים וציוד אורטופדי. החברה מאושרת כספק מורשה...

      המשיכו לקרוא read-more
      מחלות נוירולוגיות שכיחות

      המונח "מחלות נוירולוגיות" הוא מונח רחב המתייחס להפרעות המשפיעות על תפקוד מערכת העצבים המרכזית הכוללת את המוח, גזע המוח, את...

      המשיכו לקרוא read-more
      שיקום ביתי

      אנו מציעים שיקום יום במרכז השיקום GRC שבכרמיאל, אך מידי שנה מצטרפים אלפי ישראלים למסגרות הטיפול השיקומי, ביניהם צעירים, מבוגרים...

      המשיכו לקרוא read-more