תמיכה בשרירים חלשים
כאן עבודת הסד מתבצעת בשני מישורים מקבילים – אם השרירים חלשים, מסיבה זו או אחרת, ואינם יכולים להחזיק את הגוף ישר מול כוח הכובד – הסדים יכולים לתמוך – בקרסול, בברך, ואף באגן בכדי שהגוף יוכל לעמוד ישר ולא להתמוטט וכך נוכל לעמוד או ללכת בהתאם לצורך ולרצון.
הפן השני הוא ששריר חלש צריך כל הזמן ל"עבוד" ולכן הוא מתעייף במהירות ואינו מאפשר לנו לבצע את הפעילות שאנחנו רוצים לאורך זמן – בנוסף יכנסו "לעבודה" שרירים אחרים שאינם מיועדים לאותה פעולה בכדי לנסות לעזור לשריר החלש. מצב זה יוצר עומס מוגבר על כל המערכת. גם כאן בעזרת הסד נוכל לתמוך ולעזור לשרירים החלשים, ולעכב את ההתעייפות לדוגמא במגרש המשחקים הילד יוכל לשחק ביתר קלות ולאורך זמן רב יותר.
הגנה על רקמות ושרירים חלשים
כמו ששריר יכול להתקצר – הוא גם יכול להתארך יתר על המידה. התארכות יתר קורה לפעמים בעקבות התערבות ניתוחית, כגורם משני לטונוס שרירים נמוך או על רקע חוסר שימוש בשריר מסיבה זו או אחרת. במצב של התארכות יתר השריר לא יוכל להתכווץ בעוצמה וביעילות שדרושים בכדי לבצע פעילות – קצת כמו גומייה – בהתחלה היא חזקה וטובה אבל אם נמתח אותה לאורך זמן היא תתארך יתר על המידה ותאבד את היכולת להתארך ולהתקצר חזרה, ולא נוכל להשתמש בה יותר.
מטרת הסד במקרה זה הינה להגביל את הטווח התנועה של המפרק ובכך למנוע התארכות יתר של השריר. מצב זה אף ייתן לשריר אפשרות להתחזק. הדוגמא הטובה ביותר היא הגנה על השריר לאחר ניתוח.
אנחנו יודעים כיום שלעיתים שריר שהתקצר על רקע טונוס גבוה איננו שריר חזק – נהפכו – השריר הוא חלש. לכן אחרי ניתוח חשוב מאוד לשמור שהשריר יתחזק ולא יתארך יותר מידי. בנוסף מנח הרגל בסדים צריך לאפשר לשרירים לבצע פעילויות שיחזקו אותו.
לחסוך שימוש מיותר באנרגיה
ככל שנעזור לגוף שלנו לעבוד בצורה יעילה כך תקטן כמות האנרגיה בה הוא משתמש ויהיה לנו יותר "כוח" לאורך זמן. לדוגמא – ההליכה על קצות האצבעות, או מאידך, הליכה עם ברכיים כפופות זו הליכה לא תקינה ולכן היא מאוד מאוד מעייפת. סביר להניח שתוך זמן קצר של פעילות במנחים אילו ארצה להתיישב ולנוח. כולנו יודעים שכאשר יש פעילות שדורשת מאיתנו יותר מידי "כוחות" אנחנו נמנעים מלבצע אותה. סדים – על ידי שינוי מנחי הגוף – למשל מניעת עליה על האצבעות ומתן מנח של דריכה עם כל כף הרגל – יכולים לעזור לגוף לפעול באופן יעיל יותר כך שנצרוך פחות אנרגיה.
הגברה ושיפור של חוויות והתנסות
שימוש בסדים יכול לדוגמא לאפשר לילד שאינו עומד חוויה של עמידה. מנח זה, מעבר לחשיבות הפיזיולוגית הרבה של עמידה, יאפשר לילד להיות בגובה העיניים עם הסביבה ועם הסובבים אותו. "גובה העיניים" מאפשר תקשורת ויחסי גומלין טובים יותר עם הסביבה.
טיפ מסכם – הסד הינו חלק בלתי נפרד משאר הטיפולים בילד. מטרתו לעזור לילד להשתמש בגופו באופן מיטבי ויעיל יותר על מנת לבצע פעילויות יומיומיות כמו עמידה, הליכה ריצה וכדומה. חשוב שבחירת סוג הסד ומטרות השימוש בו יעשה בתיאום אתכם על ידי צוות רב מקצועי שמכיר את הילד.
- טונוס נורמלי – כמות המתח הנכון בשריר בזמן מנוחה, ושהשריר מסוגל להתכווץ מידה ובעוצמה הנכונה, בהתאם לפעילות הנדרשת.
- טונוס גבוה או נמוך – מתח רב או מועט מדי בשריר שמונע כווץ ושחרור השריר במידה ובעוצמה הנכונה ביחד לפעילות הנדרשת
- פעילות – בהקשר של מאמר זה פעילות הינה תנועה שהאדם מעונין לבצע.
- טווח תנועה – פוטנציאל התנועה במפרק – לדוגמא – כיפוף מקסימלי בברך עד ליישור מלא. רוב המפרקים בגוף מאפשרים תנועה.
- פיזיולוגיה – מדע שעוסק בין השאר בחקר התפקוד הפיזי והמכני של גוף האדם.
מקורות
Progressive Casting and Splinting for Lower Extremity Deformities in Children with Neuromotor Dysfunction. Beverly Cusick Therapy Skill builders 1990
Christopher Morris Orthotic management of cerebral palsy. Developmental Medicine & Child Neurology 2007, 49: 791–796 791
Jon R. Davids, MD Indications for Orthoses to Improve Gait in Children with Cerebral Palsy. Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons Volume 15, Number 3, March 2007 178-188
Neurological Rehabilitation Chapter 24 – Edited by Darcy Ann Umphred. C.V. Mosby Company
Clinical Aspects of Lower Extremity Orthotics – Edited by Donald Weber Cerebral Palsy Chapter 3.2 Canadian Association of Prosthetics and Orthotics
Orthotic management in cerebral palsy. Demet OFLUOĞLU Acta Orthop Traumatol Turc 2009;43(2):165-172